50 Graden - Reisverslag uit Pahrump, Verenigde Staten van Herman en Annelies Joosten Rietveld - WaarBenJij.nu 50 Graden - Reisverslag uit Pahrump, Verenigde Staten van Herman en Annelies Joosten Rietveld - WaarBenJij.nu

50 Graden

Blijf op de hoogte en volg Herman en Annelies

14 September 2015 | Verenigde Staten, Pahrump

De fascinatie voor Death Valley is het afgelopen jaar steeds groter geworden. En toen we dan uiteindelijk weer in Vegas waren en de camper weer vlot aan de praat kregen, toen moest het ook meteen gebeuren.
Nieuwe banden, voorraden en drinkwater ingeslagen, de bumper weer getaped en met touwtjes vast gezet, het wordt steeds erger met de camper.

Vanaf Pahrump is het 75km naar Soshone, dat is ongeveer het zuidelijkste deel van de valley.
Batwater is het laagste punt van de vallei. 60 meter onder de zeespiegel, de bodem van een drooggevallen meer. Droogvallen? Het is gewoon verdampt! We lopen een stukje de zoutvlakte op, de temparatuur loopt op naar 50graden celcius. Als je de haardroger op deze temperatuur zet, dan vind je dat te hoog. Het is ver boven je eigen lichaams warmte.
Van Zuid naar Noord is het 300km, in oppervlakte is dit park 1/6 van Nederland.
In het dal vind je geen boom, volledig kaal en warm. Maar prachtige kleuren door vulkanische activiteit en de mineralen in het gesteente. Byzonder dat hier veel water geweesis.
Een plek als "artists pallet", zegt wat het is.
Je moet echt eens op youtube filmpjes zoeken. Het gevoel moet je er dan maar bij denken. HITTE
Devils golf court, devilscorn field, devils furnace.

We overnachten bij het bezoekers centrum, midden in de valley, bij stove pipe well. Erg stil op de camp ground. Waarom? Om zes uur is de temperatuur nog steeds hoog in de veertig. Er is geen douche dus nemen we het er van en gaan onder de kraan staan, niemand die je ziet. Alleen het water is zo heet, dat ik het niet kan hebben. Het wordt een lange nacht, met zo een brullende airco boven je hoofd.

Maar we staan vroeg op. Zodra het licht wordt, ontbijtje, naar Mesquite dunes. Grote duinen midden indeze woestijn valley. Een wandeling van anderhalf uur door het mulle zand. We zijn om negen uur terug. Buiten adem, 2 liter gedronken, en heet. De hele dag hebben we het gevoel een zware inspanning te hebben geleverd.
We laten de verleiding van een paar fourwiel routes, het zal fantasie blijven, de camper is hier geen voertuig voor. Fietsen is een alternatief. Maar om naar racetrek te gaan, waar stenen door de woestijn schuiven of door Titus canyon, zijn wel afstanden van 30mijl. Dat is te heet en te ver.
We gaan naar Scotties castle en luisteren naar de verhalen die zich honderd jaar geleden hier afspeelden. Met vele goudzoekers, mijn bouw en spoorlijnen. Nu is het allemaal heel leeg.
Verstandige touristen komen ook niet in een jaargetijde dat de temperatuur oploopt naar 50graden

Verzonden vanaf Samsung-tablet

• 15 September 2015 - 16:04

Sepp En Gerda:

Gelezen!!! Dit was wel een overlevings training!

• 16 September 2015 - 11:07

Jons:

Lekker zweten en bruinen

• 16 September 2015 - 17:35

Ele:

Hoi Annelies en Herman,

Dit was wel een heel bijzonder verslag en heb het met plezier gelezen. Wonderlijke wereld!

Groet,

ele

• 16 September 2015 - 19:51

Siem:

Hoi herman
    Is dit vakantie of extreme survival, best wel bizonder lijkt me. Hoop je gezond terug te zien.
    Zitten nu in Cantirane , 28 graden en leuk hier met de wijnoogst, deze streek levert dit jaar prima wijn, druiven waren hier 14,2 % !. Onthouden dus 2015
    Groet
    Siem en pauline

• 17 September 2015 - 11:16

Joyce:

Ik kan me er alles bij voorstellen want wij hebben ook Death Valley gezien en vooral gevoeld. Het is er prachtig, maar jammer dat het er zo snikheet is, waardoor je niet lang blijft en niet heel veel onderneemt. Ik vind dat jullie goed je best hebben gedaan met die hitte. Mooie foto van die duinen.

• 21 September 2015 - 17:40

R.Joosten-Roos:

Hartelijk dank voor het 50 gr. verslag, mij een raadsel hoe jullie dat viol hielden ?
    Wij hadden 28 a 30 graden, dat was perfect.
    Gisteren thuis gekomen, gr. mam