Afgronden - Reisverslag uit North Rim, Verenigde Staten van Herman en Annelies Joosten Rietveld - WaarBenJij.nu Afgronden - Reisverslag uit North Rim, Verenigde Staten van Herman en Annelies Joosten Rietveld - WaarBenJij.nu

Afgronden

Blijf op de hoogte en volg Herman en Annelies

21 September 2015 | Verenigde Staten, North Rim

Het zal je toch gebeuren, ben je zo'n 250 jaar geleden mooi op reis, toen nog met paard en wagen en de hele familie, of een paar vrienden en soldaten, een heel convooi, zal ik maar zeggen. Op weg naar? Als Spanjaard bijvoorbeeld van Sante Fe overland naar een garnizoen aan de Californische kust. Of op zoek naar het beloofde land. Mormonen, vanuit het Noorden.
Je reis gaat over een soort hoogvlakte, op 1500 meter hoogte en is het zomers aangenaam vertoeven, er groeit voldoende voor de paarden en het vee. Af en toe kom je wat vriendelijke en onvriendelijke, oorspronkelijke bewoners tegen, Indianen.
En dan sta je opeens aan een canyon, een afgrond, honderden meters diep. Je gaat eens naar links en dan naar rechts, 150km naar links en naar rechts! Na maanden ga je uiteindelijk maar een pad naar beneden hakken. Beneden blijkt dat die scheur die je van bovenaf al kon zien pas echt de rivier is, de Colrado, en die bedding is nog veel dieper. De canyon is 1500 meter diep en beneden is het 12graden warmer. Dan wordt het ruim veertig graden, er groeit niets het is woestijn.
John D Lee, een mormoon, maakte een commerciele ferry. Op een plek waar je naar de rivier kon afdalen of uit het dal klimmen. Maakte hij overtochten op een soort vlot. Waar je dan je paard en wagen op kon zetten en verder er het beste van hopen.

Ook nu nog met aangelegde wegen, bruggen, etc. Van de zuidkant naar de noordkant van Grand Canyon is het 350km rijden, omrijden.
Naar het Oosten heeft men een stuk van de Colorado, de Canyon afgedampt en zo is het grootste zoet water reservoir van Amerika ontstaan.lake Powel, gelegen in een verder onbegroeide wereld. Nu een eldorado voor de liefhebbers van house boten die hiet met hun varende bungalow een labirint van van Canyons hebben om te onderzoeken.

De landschappen zijn hier heel indruk wekkend. Het is onmogelijk om de magnitude vast te leggen op een foto. Onbechrijflijk. Je moet het beleven. Vanmorgen zijn we wakker geworden aan de rand van Lake Powel. Het uitzicht is een oever van masieve rotsen, die uit het landschap omhoog steken.

• 22 September 2015 - 19:30

Carla&Tjitze:

Hoi wereldreizigers,
    Wat weer een belevenis voor jullie. Zo leuk weer iets te horen. Gaat het goed met de camper? Nog veel plezier en lieve groetjes van ons.
    Wij gaan gewoon door met ons werk hoor haha...

• 22 September 2015 - 21:22

Joyce:

Wij hebben ook Lake Powel gezien en beleefd vanaf het water. Wat een ongelooflijke natuur. Heeft veel indruk op ons gemaakt. Gniet ervan!

• 22 September 2015 - 23:59

R.Joosten-Roos:

Wat een belevenis !
    Ik ben weer thuis na 14 heerlijke-gezellige dagen op Kos.
    En morgen vertrek ik alweer met Joyce, Norbert en Anouk naar Oostenrijk !
    De gemeente heeft mij in het ongelijk gesteld, i.v.m. jouw post adres. Flauw he ?
    Lieve groeten, Mam

• 23 September 2015 - 18:05

Els En Vincent:

Dag lieve vrienden, wat indrukwekkend de Canyon he, zijn daar jaren geleden geweest, en diep heel diep lag de coloradoriver!!!! Onvergetelijk. Maar die hitte hebben wij toen niet zo gevoeld, sterker nog, er lag sneeuw!!. Blij dat jullie uit die 50gr warmte zijn, dat houd geen mens vol. Dikke zoen xx

• 25 September 2015 - 15:46

Jons:

Geweldige ervaring. Gelukkig leven we niet meer in de tijd van mormonen. Wij hebben destijds de oversteek gedaan in enkele minuten via la helicopta! Als je 't mij vraagt is Californië een droom provincie waar dromen uit komen en nachtmerries ontstaan. Wonen aardig wat verstekeling rond die canyon. Ofwel People Who didnt make it and dont want to be found ever again.
    Vanuit herfstachtig NL lezen we jullie ervaring met veel jaloezieën.
    Geniet ervan!!

Dikke kus