Water - Reisverslag uit Kasane, Botswana van Herman en Annelies Joosten Rietveld - WaarBenJij.nu Water - Reisverslag uit Kasane, Botswana van Herman en Annelies Joosten Rietveld - WaarBenJij.nu

Water

Blijf op de hoogte en volg Herman en Annelies

12 Maart 2016 | Botswana, Kasane

Maun in Botswana is het centrum voor je bezoek aan de Okavango Delta. Het is ook de eerste plek na ruim 800km waar we weer kunnen tanken (diesel en geld en rust) We vinden een plek bij een. Backpackers lodge, erg gezellig.
Na een , langszame start gaan we het dorp in om eens te kijken of we een last minute bij een resort in de delta kunnen boeken. De problemen zijn, de lage waterstand, geen boottours, en de beschikbaarbeid van een vlietuigje. En niet te vergeten de prijs. 600 euro voor twee nachtjes is wel heel erg weinig. In Savuti, daar gebeurt het echt. 60km verder, je kunt er komen met een vierwieldrijf, dankzij de lage waterstand. Een camping naast een resort voor 50 euro per nacht? Dat wordt verwennen. Laten we meteen gaan. Even zoeken waar we de reserveringen moeten betalen en dan gaan. Het kan toch geen vier uur rijden zijn?
Na 20km houdt het asfalt op, een verscbrikkelijk pad van 40km. Brengt ons naar de campground. Reserveren? Wat een onzin, er zijn maar twee andere campers, geen receptie, geen campbaas. Wel een groot hek tussen de camping en het resort.
Als we de volgende dag een boottrip willen maken, kunnen we wel boten vinden. Maar geen mens die met ons wil varen. Wel maken we weer een spectaculaire vierwieldrive/gamedrive. Het nieuwe was een groep hyena's.
Na nog een nacht in eenzaamheid en van onze eigen voorraden profiterend, te hebben doorgebracht verlaten we Moremi en gaan we naar Chobe national park. Het heeft flink geregend, dus het zal spannend worden of we er uit komen. We nemen een route die nog niet eerder bereden is. De waterplassen zijn groot en diep, na drie uur zijn we bij de Northgate, we hebben het gehaald.
Beloofd die juffrouw bij de gate dat we een stukje gravel krijgen tot aan het volgende park. Nou die gravel moet je je niet veel van voorstellen, dat is er soms ook niet en zijn de gaten zomaar een meter diep.
En dan weer het zand in. Weer waterplassen als tuinvijvers, O ja en ook olifanten, zo verschrikkelijk groot. Soms is het waarschijnlijk verstandiger om om een plas te rijden.
Maar dan zitten we ineens VAST. tot over zijn assen, een wiel diep in het water, we rijden al vierwieldrive, dus dat is geen redding. Stokken er onder, het regent, trekken duwen, dit wordt niks.
Na een klein nalf uur komt er een auto aan. Twee Duitse jongens. Sleepkabel, probleem opgelost. We besluiten samen verder te rijden.
Plas in plas uit, ongelooflijk wat die autos aan kunnen.
Doodmoe komen we aan op de campground Savuti. Op de kaart ziet het er veel belovend uit. De mannen denken zelfs dat er keus is uit 7 campgrounds, maar het blijken zeven campeerplekken te zijn voor partikulieren. Andere plekken zijn van bedrijven die safaries organiseren of van resorts die daar hun gasten stallen voor veel $$$ De campground kost 100euro per nacht, plus fee voor het park. Doorrijden? Ik niet meer ik ben gesloopt. Want dat wordt nog vier tot zes uur, en dan in donker.
We blijven en gaan de volgende dag weer samen verder.
De eerste die we op de piste zien is een Hollandse auto, zij hebben het traject gisteren gedaan en beloven ons dat het verschrikkelijk zal zijn met heel diepe plassen.
We rijden met een gangetje eerste tweede versnelling in vier hoog. Plas in plas uit, soms vrees je de diepte, dan valt het weer mee, dan verdrink je er bijna in. Dan ploegen we er omheen. Dan duiken we weer diep en dan......... Annelies gaat verder, ik ben er letterlijk ziek van.

• 12 Maart 2016 - 21:16

Harriet:

Jeetje Pietje......wat n belevenissen en wat een stoere vriendin,

• 12 Maart 2016 - 21:57

Sepp En Gerda:

Genieten van jullie reisbelevenissen maar zo te horen is het wel afzien!
    Wensen jullie sterkte en nog een mooie reis!!!

• 12 Maart 2016 - 23:37

Els En Vincent:

Wat een feest om jullie verhalen te lezen, het zal voor jullie behoorlijk afzien zijn.
    Wel het 'echte' werk nu en fantastisch dat jullie getuige zijn van zoveel wild om je heen.
    Het is nu hard werken op deze reis, maar zeker weten lieve vrienden in Nederland
    mag je weer uitrusten. xx

• 13 Maart 2016 - 08:30

André Brals:

Wat een avontuur! Dat is pas echt offroad rijden. Ben jaloers maar lees jullie berichten met plezier. Veel succes

• 13 Maart 2016 - 10:06

Machteld: