Namibia - Reisverslag uit Maun, Botswana van Herman en Annelies Joosten Rietveld - WaarBenJij.nu Namibia - Reisverslag uit Maun, Botswana van Herman en Annelies Joosten Rietveld - WaarBenJij.nu

Namibia

Blijf op de hoogte en volg Herman en Annelies

07 Maart 2016 | Botswana, Maun

Bij Nakop grenspost, in het zuidoosten opent Namibie zich voor ons uit als een grote rode woestijn we rijden uren onverhard naar het westen en het landschap krijgt puntjes als jeugdpuistjes. Ai-Ais ligt voor ons te lonken als een kuuroord met hete bronnen. Ik kan niet wachten............om het weer te verlaten. Verschimmelde vervuilde baden die allerlei ziektes beloven ipv genezingen van al je kwaaltjes. De volgende dag al weer vroeg op weg naar FishRiverCanyon die ook wel met de grand canyon in amerika word vergeleken, er niet op lijkt maar toch weer zijn eigen schoonheid heeft. Het is absoluut kleurloos alles is dezelfde woestijnkleur er zijn geen grondlagen in te zien geen boompje niks. Dus het geeft een appart beeld. We lunchen als altijd ergens aan de kant van de weg en dit halen we uit een van de vele kleine supermarkten of winkeltjes die buiten ook een soort sociale functie hebben er zitten altijd mensen op de stoep. Misschien is dat wel fijner om in het zand voor je hutje te zitten met de geiten en kippen.
Aan de kust rijden we werkelijk uren op het strand. De witte zandweg is hard genoeg om kilometers van 80 90 te halen en zo rijden we Swakopsmund in. Van hutten naar huizen in een moderne kustplaats die je het gevoel van vakantie geeft. Veel boutiekjes terrasjes en duitse toeristen. Af en toe lopen er wat Himba vrouwen langs. Hier smullen we van een voortreffelijk diner op een oude tug boot. Het zat helemaal vol. Coctails? Om van te smullen met verse vruchten en de juiste hoeveelheden alcohol. Ze waren allemaal even lekker. Prijskaartje? 60 Euro.
Etosha park rijden we van west naar oost helemaal door. De "state run" resorts, campgrounds zijn royaal "overpriced" en geen aanrader. Er zijn er 3 oost midden en west. Ze hebben een verlichte waterplaats voor de dieren met een soort tribune waar je kunt wachten bij zon's op of ondergang. En de dieren laten daar op zich wachten. Om ze te zien moet je toch wel blijven rondrijden. Er zijn er genoeg vooral kuddes met antilopes. Zebra, kudu, hartebeest, wildebeest, olifant, neushoorn. Maar ze moeten dan wel vlak bij de weg lopen. De giraffen staan soms stokstijf aan de kant en gek genoeg rijd je daar zo maar voorbij. Als je stopt lopen ze achter een boompje en bekijken je vanaf daar met hun grote ogen aan. De 2 leeuwen die we zagen waren aan het paren. Dit gaat kort en krachtig en wel 100 keer per dag. Blij dat ik geen leeuw ben.
Van natuur naar cultuur, is ook mooi en nog een beetje te vinden. De Himbas in het noorden krijgen een bezoekje van ons, dit bepaalde dorpje is ietwat cultureel opgezet en is een soort opvangcentrum van vrouw en kind. Er wonen maar 6 mannen. Waar die waren weten we niet maar de vrouwen zaten voor hun hutjes te praten of waren met hun babies en kinderen bezig. De vrouwen smeren zich in met olie en rode oker en kleien de dreadlocks in hun haar. Ze zijn versierd met kralen van metaal en zaden dierenhaar soms met koper beslagen Wel heel mooi. We krijgen een demonstratie van het reinigings proces van lichaam en kleding. Rook met kruiden er komt geen water aan te pas. Op het moment van afscheid allemaal achter hun kleedjes met handiwork. Verdiende geld mag zelf gehouden worden. Gelukkig heb ik babywipes in de auto. We zijn helemaal rood.