Hunter Gatherers - Reisverslag uit Maun, Botswana van Herman en Annelies Joosten Rietveld - WaarBenJij.nu Hunter Gatherers - Reisverslag uit Maun, Botswana van Herman en Annelies Joosten Rietveld - WaarBenJij.nu

Hunter Gatherers

Door: Herman

Blijf op de hoogte en volg Herman en Annelies

06 Maart 2016 | Botswana, Maun

Voor vele volkeren is er nog niet zoveel veranderd, of toch wel?
In Namibie vind je nog een aantal volkeren, die geen eigen land of eigen landgrenzen kennen. De ooit grootste bevolkingsgroep is door de Duitse kolonisatie om het leven gekomen. (Duitse geschiedenis ophalen? Voor een borrel praat ik je bij)
In het zuiden zagen we enorme boerderijen, maar of er wat kon leven op zulke arme grond? En toch zie je op de meest extreme plaatsen mensen wonen. Maar de meesten wonen toch daar waar het gras groen is de bomen hoog, en daar is ook veel van in Namibie. Zoveel dat erook veel ruimte is voor de dieren. Maar wat nu als er zulke enorme gebieden tot dieren gebied gebombardeerd worden. Dat zijn dan natuurparken en daar gelden andere wetten en regels, er mogen geen mensen wonen en er mag niet gejaagd worden, eigenlijk mag er nergens meer gejaagd worden.
In het noord-westen tegen de grens met Angola, wonen de Himba's een volk dat lang buiten de kolonialisatie is gebleven, verstoken van westerse invloeden. Maar ook flink te lijden hebben van de invloeden van Black label wiskey en aids (25%)
Wij bezoeken een dorpje van de Himba's in de buurt van Kamanjab. Met hulp van een "boer" (=blanke zuidafrikaan) is op zijn land een Himba dorp gevormd. 25 waarschijnlijk verstoten vrouwen, 50kinderen en 9 mannen. De meeste kinderen zijn wezen uit het noorden. Nu toegankelijk gemaakt voor toeristen, die krijgen een rondleiding, kunnen souveniers kopen en overnachten op de camping.

Etosha national park gaan we aan de westgrens in en komen er aan de oostkant, 400km gravelpaden weer uit. Heel veel impala, giraffen, leeuwen, spiesbokken, etc

Nu naar Okavango delta.
We nemen een short cut, niet over Capriva strook, maar door Bosmannen land, scheelt 250km.
Van Grootfontijn, naar de grens loopt een gravelweg. 100meter breed natuur gekapt en een kaarsrechte strook gravel in de midden, grens overgang na 250km en dan 150km in Botswana, zandweg of minder, we zien wel.
Woont daar iemand? Geen idee, je ziet wel af en toe een bord dat verwijst naar een boerderij, dat kunnen weer hele grote zijn. of een hutje. Of naar een schooltje. We besluiten een afslag te nemen, een zandpad dat suggereert naar een bosjesmannen, dorp te gaan met campsite. Na 6km small zandpad en twee door ezels getrokken karren tegen te zijn gekomen, komen we aan in een dorpje. Tegen betaling een rondleiding, een overnachtingsplek en een berg kralen.

Wat eten deze mensen? datgene wat ze vinden in het bos (verzamelaars) jagen mogen ze niet meer. Hoe dan bewijzen dat je een man bent en een vrouw mag hebben?

Waar wil ik nu naar toe?
Wat is vooruitgang?
Vroeger bepaalde het land hoeveel eten er werd voortgebracht, en zoveel mensen konden eten.
Nu wordt democratisch belaald, wie waar mag wonen, krijgen onderwijs, verbeterd drinkwater, enige gezondheids zorg. Dus kunnen ze onbeperkt kinderen maken, electra js nog niet overal doorgedrongen. Toerisen, brengen welvaart en verdringen ze van hun jachtgronden?
Dus een heel complex probleem. O ja als ze het echt begrijpen dan nemen ze de boot naar Nederland, want daar krijg je nog meer.

Hhhhhhhhh
HhAls vooruitgang betekent dat jager verzamelaars, zelf hun eten moeten gaan kweken en hun dieren moeten kweken. Dan ligt er nog een hele klus te gaan. Wij hebben er zo ongeveer 5000 jaar over gedaan. De eerste landerijen waren in de gouden driehoek in Mesopothamie, Eufraat en Tigris. Wij leerden dat we voorraden moesten aanleggen, dat die beschermd mkesten worden, dat er registratie moest zijn.Deze mensen kunnen nauwelijks lezen en schrijven, wapens zijn er om elkaar af te maken.Inititieven zoals Rene Wissink met zijn broers doet, "foodvillage" kunnen daar een bijdarge aan leveren. Maar hoe lang zal het duren tot deze mensen. Kunnen: kweken, verzorgen, distribueren, initiatieven nemen, doorzetten en doorwerken? Er is land en water voldoende. Maar als landen de richting van Zimbabwe opgaan, dan worden ze weer voedsel importeur ipv exporteur.
Hhhhhhhhh
Hhhhhhh

• 06 Maart 2016 - 20:32

Joyce:

Mooi stuk Herman. Als Floortje er ooit mee stopt zou dat misschien nog een leuke bijverdienste voor je zijn. Jullie zien het land wel in al zijn schoonheid en lelijkheid he? Mooi die verhalen. Wel bijzonder dat je eerst nog klaagde dat jullie geen wild zagen, en nu besteed je er nauwelijks woorden aan dat je zoveel wild inclusief leeuwen ziet. Zo een reis doet veel met je. (denk ik....)

• 07 Maart 2016 - 11:18

Ele:

Hermen en Annelies,

Je reisverslagen krijgen steeds meer beleving en geeft mij het gevoel dat ik onderdeel ben van de reis. Gewoon leuk om te lezen. Merk wel dat je meer de verdieping zoekt, mooi!

Groet,
    Ele