Aapjes kijken - Reisverslag uit Ballito, Zuid-Afrika van Herman en Annelies Joosten Rietveld - WaarBenJij.nu Aapjes kijken - Reisverslag uit Ballito, Zuid-Afrika van Herman en Annelies Joosten Rietveld - WaarBenJij.nu

Aapjes kijken

Blijf op de hoogte en volg Herman en Annelies

22 Februari 2016 | Zuid-Afrika, Ballito

Sent from my iPad

De eerste week,
Nu ten noorden van Durban, tijd om de eerste indrukken vast te leggen.

In de steden is het druk, druk=veel mensen. Echt Afrikaans, op straat. De mensen zijn aardig, behulpzaam maar in een overheidsfunctie compleet het tegenovergestelde dan is zelf een antwoord op een vraag te veel moeite. Op een explicite vraag komt soms een antwoord, dat je dan weer niet kunt verstaan, omdat hun zuid afrikaanse taal moeilijk te verstaan is. Engels is de enige taal die men overal op school leert, daarnaast is een tweede taal, bijvoorbeeld het zuid afrikaans, of het Zulu, of het swahili, ik meen zes verschillende talen
Er is hier zeker ook blank en zwart.
De blanken vind je op de plaatsen waar geld uitgegeven wordt, als klanten. De donkere mensen zijn er om het werk te doen, of te wachten tot er werk komt, en anders is het wachten tot morgen. Veel lopers langs de weg, die vanergens naar nergens lijken te wandelen.
Weinig active lopers, in de restaurants is het verbazend hoe langszaam het bedienend personeel kan lopen. .

Communicatie, moeilijk. Internetten, weinig en erg traag. Dus een Vodofone prepaid gekocht.

Restaurants zijn gewoon goed, niet duur en keurig verzorgde maaltijden, goede recepten, goed klaar gemaakt. De porties zijn groot, de zuid afrikaan is overigens vaak erg stevig!!
Ook de hotels en resorts zijn van een goede prijs kwaliteit.

Maar wij staan over het algemeen op campgrounds met onze safari camper.
Die overigens de tweede dag een naar geluid uit het linker voorwiel maakt. De verhuurder beslist de auto om te ruieln voor een ander. Na Kruger park stappen we over in vier persoons! Camper. Daar zijn we heel niet gelukkig mee, er mankeert ook het een en ander aan. Zodat we een tweede autoruil aan het plannen zijn! We zijn nu wel ruim 700km van Johannesburg. We hebben de eerste week ruim 1500km gereden.

Blyde river Canyon was ons eerste reisdoel. Minder druk als Johannesburg, prachtige natuur, mooie wandeling.
Tja, Krugerpark, wereld bekend, ik denk dat iereeen die zuid afrika bezoekt naar het park gaat. Het is dan ook inmens groot. Ik denk 200 km lang en 50km breed. Maar erg droog, het heeft er veel te kort geregend, alle rivieren staan droog. De hoeveelheid dieren die we tegenkomen, vallen ons niet mee. Bij voorkeur hebben we alles over onverharde oaden gereden, waar we zelden een ander voertuig tegen kwamen. Op de twee campeerplaatsen die we hebben genomen, verbaasd het dat er daar nog zoveel mensen zijn. Ik schat een bezetting van 25%, dus in hoogtij dagen zal het veel drukker zijn en file rijden op de zandpaden.

Swaziland. Om de een of andere rede voelde het vriendelijker, prachtige groene natuur, terwijl men daar ook om regen vraagt.
In Bulembu, overnachten we in een lodge. Bulembu, in de jaren 1920 tot 1970, werkten hier 10000 mensen, in de asbest mijnen. Heel indrukwekkend, het museum is eigenlijk het oude overslag centrum, waar het erts uit rots gehouwen werd, in balen verpakt, met een kabelbaan van 20km naar de bewoonde wereld, terug met kolen om de centtrale te stoken.

Weer een overnachting in een game reserve, zulu lodge! In zulu natal. Dan langs de kust naar Durban, een strandje en een mondene badplaats voor de volgende overnachting.
Dit is toch een ander Zuid Afrika.

• 22 Februari 2016 - 14:55

Jons:

We krijgen weer een stukje geschiedenis, kijkje in het leven van, cultuur en natuurwetenschappen door mijn beste, leukste en meest avontuurlijke vader. Ongezouten en recht uit het hoofd geschreven levensverhalen. Ik lees, leef mee en geniet van alles en onheil. Balen van dat wagenpark AVIS ZA dus geen aanrader. Enjoy your wildlife experience dikke kus XXX

• 22 Februari 2016 - 19:15

Joyce:

Hoi wereldreizigers. Dat zijn nog niet louter enthousiaste verhalen. Jammer. Maar ja, jullie zijn pas net begonnen, dus het kan alleen nog maar beter worden. Kleinere particuliere gamereserves met ranger is een aanrader, dan zie je geheid veel wildlife. En tja..... de Zuid Afrikaans wijnlanden is een plaatje met de lekkerste wijnen (en eten). Dat komt allemaal nog op jullie trip. Veel plezier verder.