15000 - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Herman en Annelies Joosten Rietveld - WaarBenJij.nu 15000 - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Herman en Annelies Joosten Rietveld - WaarBenJij.nu

15000

Door: Herman

Blijf op de hoogte en volg Herman en Annelies

22 Maart 2016 | Zuid-Afrika, Johannesburg

lang leve de slechte verbindingen. Het laatste verhaal stond al een laar dagen klaar, maar is nu definitief verdwenen.
wat weet ik nog?

Na het debakel van de verzopen auto, zijn we na een paar dagen weer op weg gegaan, met de nu derde auto.
n
Nata lodge, camping met zwembad en een vogelreservaat, helaas geen 15000 flamingos. Niet een vogel en de paden bijna onbereidbaar, dus niet voor ons, wij hebben nog schrik.
Het volgende plan, door de zoutpan, verdwijnt ook van tafel als twee Oostenrijkse equipes, die goedvoorbereid aan het vierwielen zijn, besluiten dat het onmogelijk zal zijn om er dor te komen.
over het asfalt gaan we naar een safari park die gespecialiseerd is in Neushoorns.
Het begint er op te lijken dat er een wildgroei in Safari parken is. Het moet ook een heel lucratieve handel geweest zijn, sommigen zijn nl vreselijk duur. wij proberen een last minute in Madikwe, het park van Paul Fentener van Vlissingen, ter formaat half Nederland, het aanbod is 15.000Pula per nacht, ongeveer 800Euro. Er is ook een handel in game, maar de overheden met hun enorme wildparken drijven de prijs op?
Goed in de Neushoorn sanctuari zien we er zeker 20, de helft van de populatie inklusief een zwarte met jong.
Route verlegd naar Tuli Block, een gebied langs de Limpopo rivier met heel grote boerderijen. Een aantal zijn nu omgevormd tot Safari parken. Wij overnachten in Safari lodge. Weer een voorbeeld dat het zwarte management tot een enorme kwaliteit verlaging heeft geleid. Leuk we staan tenmidden van een populatie apen.
Verder naar het Noord Oosten, komen we voor een niet doorwaadbare rivier. Omrijden naar het drielandenpunt Point Drift. Daar moeten we over de Limpopo, maar er is geen brug of pond. Er wordt regen verwacht, dus als je er door wilt, dan NU. Door de Botswaanse douane en dan het taluut af naar de rivier. Water! Het zweet staat al in mijn handen. Eerst Annelies geofferd. Die gaat tevoet de 15000cm brede rivier over. Nefgens dieper als knie, geen enkel probleem voor de doorwading.
weer in Zuid Afrika, het eerste camp dat we tegenkomen in een crocodillen kweker. 15000 krokodillen. 300 leggen jaar lijks ca 10.000 eieren die na drie jaar ca 5000 huiden opleveren, die naar Italie verscheept worden om tot tasjes en schoenen te worden verwerkt.
Tenslotte toch even verwennen. De leeuwenhorst, een enorm landgoed, waar Annelies een spa behaandeling ondergaat, zodat ze weer toonbaar in Nederland zal zijn. Pedicure, manicure, hotstoon, massage, etc. Op een mountainbike, fiets ik ca 30km op het eigen terrein! en zie flink veel game. Vol pension, jacussi in het appartement, kosten 1500rand ppd is ca 80 euro.

• 23 Maart 2016 - 09:06

Gerda Boot:

Een reis met ups en downs,geen luxe,maar beslist de moeite waard denk ik. Goede thuis reis.